Kaj je digitalni podpis in zakaj bi ga morali imeti vsi?

Vzeti želite kredit, vendar zaradi slabe epidemiološke slike obisk banke ni mogoč. Banka pregleda vaše stanje, vam odobri kredit in pošlje pogodbo v pdf obliki na elektronski naslov, da ga podpišete. Kaj pa sedaj? Kako sploh podpišemo takšen dokument, brez da obiščemo banko? Verjetno si mislite: »Podpisal se bom na list papirja, ga slikal in sliko prilepil na dokument«. Vendar, kako boste banki zagotovili, da ste res vi zaprosili za kredit in podpisali pogodbo. Tukaj pride v pomoč digitalno potrdilo.

Digitalni podpis ali elektronski podpis je niz podatkov. Namenjen je preverjanju pristnosti podatkov, ki jih ta vsebuje in identifikaciji tistega, kateremu pripada digitalni podpis. Njegova vrednost se enači vrednosti podpisa, ki ga fizična oseba osebno uporabi na papirju.

Kako deluje?

Elektronski podpis deluje s pomočjo asimetrične kriptografije, kjer imamo dva ključa: javnega, ki ga lahko vidijo vsi in zasebnega, katerega lahko vidi samo lastnik elektronskega podpisa. Za delovanje digitalnega podpisa moramo imeti tudi digitalno potrdilo, ki je naš javni ključ. S svojim zasebnim ključem podpišemo dokument, katerega mehanizmi za overjanje povežejo z digitalnim potrdilom. Če se ključa po izračunanih matematičnih funkcijah ujemata, lahko zagotovimo, da je oseba, ki je nek dokument podpisala, res tista, za katero je dokument bil namenjen.

Zakaj bi ga morali imeti vsi?

V današnjem svetu, še posebej v času epidemije, je ogromno dokumentov posredovano v elektronski obliki, ki jih moramo podpisati in pošiljatelju poslati nazaj. Veliko ljudi prakticira tiskanje in skeniranje takšnih pogodb, vendar se lahko zgodi, da vam izdajatelj dokumenta ne bo verjel, da ste to res vi podpisali. V takih primerih pride na vrsto digitalni podpis, kjer podpišete dokument, izdajatelj dokumenta pa le preveri digitalno potrdilo.

Kje lahko dobimo digitalno potrdilo?

Digitalno potrdilo lahko dobite pri vseh overiteljih digitalnih potrdil, najbolj znan je SIGEN-CA (https://www.si-trust.gov.si/sl/digitalna-potrdila/fizicne-osebe/), ki ga pridobimo tudi na upravnih enotah. Potrdila imajo različne roke trajanja, npr. SIGEN-CA ima veljavnost 5let. Postopek je dokaj preprost. Vse uredite na upravni enoti, pri tem pa potrebujete le veljavni osebni dokument. Po uspešnem zahtevku za pridobitev digitalnega potrdila prejmete referenčno številko na elektronski naslov, s poštno pošiljko pa avtorizacijsko kodo. Oba podatka potrebujete za prevzem digitalnega potrdila. Po prejetju obeh sledite nadaljnim navodilom, ki jih dobite.

Kot družba vedno bolj postajamo odvisni od svetovnega spleta, s tem pa uradne osebe težko ugotovijo identiteto osebe, s katero poslujejo. Zato je vedno bolj uporabljen digitalni podpis, saj ga enačimo s fizičnim prihodom v poslovalnico.